Blog Szkoły Angielskiego Early Stage
  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Wychowanie

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Wychowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

      Wychowanie

      Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

      1 maja 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci w Gdańsku

      30 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Czy dzieci powinny pomagać w domu?

      16 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka angielskiego w domu i codzienne obowiązki…

      15 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Obowiązki dziecka w domu. Jak je odczarować…

      13 kwietnia 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Conditionals, czyli zdania warunkowe w języku angielskim

      31 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Rymowanki dla dzieci do nauki języka angielskiego

      29 maja 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Present Perfect Continuous – budowa i zastosowanie

      19 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Spotkanie poziomujące z angielskiego – co, jak…

      18 maja 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Angielskiego Early Stage

  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci we Wrocławiu

      20 czerwca 2025

      Wychowanie

      Książeczki po angielsku dla dzieci – jak…

      16 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Wychowanie

      Dzień Matki po angielsku

      12 maja 2025

      Wychowanie

      O podróżowaniu z dziećmi

      6 maja 2025

      Wychowanie

      Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

      1 maja 2025

      Wychowanie

      Zajęcia dodatkowe dla dzieci w Gdańsku

      30 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Czy dzieci powinny pomagać w domu?

      16 kwietnia 2025

      Kreatywna nauka

      Nauka angielskiego w domu i codzienne obowiązki…

      15 kwietnia 2025

      Wychowanie

      Obowiązki dziecka w domu. Jak je odczarować…

      13 kwietnia 2025

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Części ciała po angielsku – przegląd najważniejszych…

      20 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany…

      17 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

      10 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci – jak wybrać…

      2 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      1 czerwca 2025

      Kreatywna nauka

      Conditionals, czyli zdania warunkowe w języku angielskim

      31 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Rymowanki dla dzieci do nauki języka angielskiego

      29 maja 2025

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      21 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Present Perfect Continuous – budowa i zastosowanie

      19 maja 2025

      Kreatywna nauka

      Spotkanie poziomujące z angielskiego – co, jak…

      18 maja 2025

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow….

      15 kwietnia 2025

      Ciekawe miejsca

      Półkolonie zimowe, zimowisko czy rodzinny wyjazd? Co…

      7 stycznia 2025

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      16 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      12 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      4 grudnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku wakacje w domu i…

      3 lipca 2024

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      1 kwietnia 2024

      Ciekawe miejsca

      Szkoła w Polsce a szkoła w Tajlandii…

      26 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Kreatywna nauka

Style uczenia się i mity z tym związane – wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk

26 lutego 2024
style uczenia się

Kinestetyk? Wzrokowiec? Słuchowiec? Jakim typem ucznia jest Twoje dziecko? A może masz potrzebę ocenić to za pomocą testu na sposób przyswajania wiedzy? Wszystko wskazuje na to, że zasmucę Cię w tym artykule (a może ucieszę?) – style uczenia się wcale nie są pewnikiem w świecie nauki. Wiele wskazuje wręcz na to, że mit stylów uczenia się jest szkodliwy (!). Artykuł metodyczki głównej Early Stage, Beaty Wysockiej.

banner angielski dla dzieci i młodzieży w Twojej okolicy

Spis treści

Toggle
  • Jaki styl uczenia się ma Twoje dziecko?
  • Style uczenia się – fakty na podstawie badań
  • Style uczenia się – brak dowodów nie oznacza, że wszyscy uczymy się tak samo

Jaki styl uczenia się ma Twoje dziecko?

Jedno z przykładowych pytań dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej to:

Jaki rodzaj książek czytasz najchętniej?
A. Książki, które zawierają opisy pomagające Ci wyobrazić sobie to, co się dzieje.
B. Książki zawierające informacje faktograficzne, historyczne lub dużo dialogów.
C. Książki o uczuciach i emocjach bohaterów, z wartką akcją, poradniki.

Czy domyślasz się, jakim typem ucznia jest Twoje dziecko?

⭐ A co powiesz na taką odpowiedź: w zależności od tego, jak zwykle się czegoś uczyło (było uczonym/uczoną), rodzaju zadania, zainteresowań dziecka, a nawet pogody(!) podchodzimy inaczej do nauki. Nie jest to wcale kwestia stylu uczenia się.

Może powiesz, że jest to nieszkodliwy mit, który pomaga w szkole pracować z uczniami, skupić się na ich potrzebach i zwrócić uwagę na to, w jaki sposób dzieci się uczą, a nie tylko czego się uczą? Jeśli informacja o stylach uczenia się nie jest do końca rzetelna, to może przynajmniej podaje ogólne ramy, jak pracować z uczniami? Niestety okazuje się, że mit ten nie tylko nie pomaga w edukacji, ale wręcz jej szkodzi. W jaki sposób?

Uczenie się — kilka słów o sztuce, której trzeba się… nauczyć

Style uczenia się – fakty na podstawie badań

Jakie problemy związane są z wyznawaniem tego popularnego mitu o stylach uczenia się? Jako odpowiedź przytaczam poniżej kilka faktów zgodnie z analizami naukowymi dziesiątek teorii i badań dotyczących stylów uczenia się (tzw. metaanaliza), które przeprowadzili w 2004 zespół profesora Coffielda, w 2009 r. zespół profesora Pashlera, a także zgodnie z artykułem prof. Rienera i Willinghama pt. The Myth of Learning Styles.

  1. Obserwacje osób uczących się nie wystarczają do wyciągnięcia wniosków, że koncepcja stylów uczenia się jest prawdziwa i niepodważalna. Większość teorii dotyczących stylów nauki nie ma odpowiednich badań na ich poparcie.
  2. Teoretycy wymieniają około 70 różnych stylów uczenia się w licznych typologiach, co świadczy o tym, że na pewno nie ma wyodrębnionych podstawowych kategorii, w które można zaklasyfikować dziecko. Brzmi to jak każda kolejna osoba wymyślająca swój podział, a nie uniwersalna prawda o pracy mózgu człowieka, prawda? Nie ma też spójności w świecie naukowym co do samej definicji pojęcia „styl nauki”.
  3. Naukowcy dowiedli, że w eksperymentach, w których uczniowie byli nauczani w zgodzie z ich preferowanymi zmysłami, nie uczyli się szybciej niż ci, którym materiał prezentowano w mniej dopasowanej formie.
  4. Eksperci dowodzą, że dzieci uczą się na różnorodne sposoby, ponieważ wypracowały sobie takie nawyki. Styl uczenia się nie jest więc wrodzony, ale nabyty, i można elastycznie go zmienić bez szkody dla efektywności nauki.
  5. Metody nauki czy problemy z koncentracją mogą wynikać z rozmaitych zaburzeń np. problemy z przyswajaniem informacji poprzez czytanie, mogą wynikać z dysleksji u dziecka, nie muszą świadczyć o tym, że jest słuchowcem czy kinestetykiem.
  6. Korelacja między stylem nauczania nauczyciela a uczenia się ucznia jest nieistotna, jak wykazali eksperci.

Sprawdź też:

➡️ Jak się uczyć, żeby się nauczyć języka? 4 techniki efektywnych powtórek
➡️ Jak pomóc dziecku w nauce? Mnemotechniki, fiszki, notatki graficzne
➡️ Jak wykorzystać mnemotechniki w nauce angielskiego?

Style uczenia się – brak dowodów nie oznacza, że wszyscy uczymy się tak samo

Po rzetelnej analizie literatury dotyczącej stylów uczenia się zespół profesora Coffielda zalecił wręcz zaprzestanie korzystania z tych modeli, uznając je za nienaukowe, nierzetelne, a nawet szkodliwe! Niestety większość nauczycieli wciąż stosuje się do tej teorii i rozpowszechnia ją wśród innych nauczycieli oraz rodziców i uczniów.

Tymczasem, jak pisze Tomasz Garstka w książce „Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu”:

„(…) są to jedynie wzrokowe lub słuchowe preferencje, nieprzekładające się na wyniki uczenia się. Nie ma dowodów ani na neuronalne podłoże takich stylów uczenia się, ani na to, że dopasowanie nauczania do rzekomego stylu uczenia się poprawia wyniki ucznia”.

To, że style uczenia się nie istnieją, nie jest oczywiście równe stwierdzeniu, że wszyscy jesteśmy tacy sami. Wszyscy różnimy się właśnie tak bardzo, że nie da się nas zaszufladkować – nie ma więc potrzeby wymyślać sztywnych ram i metod nauki. Trzeba natomiast pamiętać, że każdy uczeń jest inny i czasami trzeba różnorodnych sposobów, aby dotrzeć do różnych osób. Jednemu w nauce angielskiego posłuży słuchanie piosenek, drugiemu lepiej pójdzie zapamiętywanie gramatycznych reguł. Ważne, abyśmy wiedzieli, co lubimy, jakie metody nauki są dla nas najbardziej efektywne oraz abyśmy nie bali się eksperymentować. 🙂

Życzę owocnej i różnorodnej nauki!

Beata Wysocka metodyczka główna szkoły angielskiego Early StageAutorka: Beata Wysocka – metodyczka, trenerka umiejętności poznawczych, jogi i mindfulness dla dzieci, nauczycielka MBSR w trakcie certyfikacji. Z wykształcenia filolożka języka angielskiego i psycholożka. Zawsze pilnuje ważnych dla niej i dla Early Stage wartości – ekologii, NVC (non-violent communication, komunikacji bez przemocy), otwartości na różnorodność, a przede wszystkim cyfrowego i psychicznego dobrostanu dzieci i młodzieży. Jest współautorką podręczników do angielskiego dla uczniów Early Stage. W wolnych chwilach chodzi po górach i medytuje.

Zapraszamy też do podcastów i webinariów autorki:

➡️ Webinarium Mindfulness w edukacji
➡️ Artfully – o wykorzystaniu sztuki na zajęciach języka angielskiego
➡️ Jak uczyć myślenia (krytycznego) na lekcjach języka angielskiego
➡️ Podcast o kreatywności
➡️ Podcast o radzeniu sobie ze stresem

Sprawdź też: ⤵️

Cykl o rozwoju. Młodszy wiek szkolny.

Style uczenia się i mity z tym związane – wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk was last modified: 27 lutego, 2025 by Martyna Czubaj
kinestetyksłuchowiecstyle uczenia sięwzrokowiec
8 170 odsłon
2
Facebook LinkedIn

Zobacz też

Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

10 czerwca 2025

Państwa i stolice Europy po angielsku. Wszystkie...

22 lipca 2024

Poziomy znajomości języka angielskiego – jak określić,...

12 sierpnia 2024

Poznaj 5 ciekawostek na temat brytyjskiej rodziny...

17 listopada 2020

Emocje w procesie uczenia się: Jak emocje...

6 maja 2021

Jesienne zabawy dla dzieci

15 listopada 2021

Matura z angielskiego 2025: ustna i pisemna,...

17 kwietnia 2025

Co może rozpraszać dziecko podczas nauki?

13 września 2022

Język angielski w domu – 5 pomysłów...

4 grudnia 2018

Zabawki edukacyjne dla dzieci 3-6 lat

2 października 2021

Skomentuj Cofnij

Kurs języka angielskiego

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255, adres e-mail: biuro.@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail i imię będą przetwarzane na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”).

Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów ES EDUCATION, polegających na dochodzeniu roszczeń przysługujących ES EDUCATION i obronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do ES EDUCATION, w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych, cokolwiek nastąpi wcześniej. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie, w szczególności poprzez wysłanie rezygnacji na adres e-mail d.osobowe@earlystage.pl lub poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową, przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Masz prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.
ES EDUCATION informuje, że podane dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską oraz powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=en-US.

ES EDUCATION może przekazać dane osobowe, jak również może powierzyć przetwarzanie danych osobowych w innych zakresach, podmiotom współpracującym z ES EDUCATION, a w szczególności:
• podmiotom świadczącym usługi wsparcia marketingowego,
• podmiotom świadczącym usługi IT.

Zgodnie z zawartymi z podmiotami będącymi procesorami umowami powierzenia przetwarzania danych osobowych ES EDUCATION wymaga od tych podmiotów zgodnego z przepisami prawa stopnia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez te podmioty.

Zastrzegamy sobie również prawo ujawnienia wybranych danych właściwym organom bądź osobom trzecim, które zgłoszą żądanie udzielenia takich informacji, opierając się na odpowiedniej podstawie prawnej oraz zgodnie z przepisami obowiązującego prawa.

Najpopularniejsze wpisy

  • Upside Down od Early Stage: Nowy, zwariowany kurs i podręcznik do angielskiego dla 1 i 2 klasy!

  • Książeczki po angielsku dla dzieci – jak wybrać i dlaczego warto?

  • Zaimki dzierżawcze w języku angielskim (possesive pronouns)

  • O podróżowaniu z dziećmi

  • Półkolonie letnie dla dzieci Play to Grow. Ile trwają? Czym się wyróżniają?

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku. Jak je pisać, czytać, zapamiętać?

  • Poziomy znajomości języka angielskiego – jak określić, na którym jest dziecko?

  • Jak napisać maila po angielsku? Zwroty, wzory, przykłady

  • Poznaj najtrudniejsze języki świata

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry