Blog Szkoły Early Stage
  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Mózg na wakacjach – co zrobić, by…

      23 czerwca 2022

      Wychowanie

      Co czytać z dziećmi w wakacje? Poznajcie…

      21 czerwca 2022

      Wychowanie

      Dzień ojca po angielsku

      20 czerwca 2022

      Wychowanie

      Język angielski dla przedszkolaków – czy to…

      9 czerwca 2022

      Wychowanie

      Zwroty grzecznościowe po angielsku – jak ich…

      28 marca 2022

      Wychowanie

      Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie w…

      25 lutego 2022

      Wychowanie

      Etapy w rozwoju dziecka – od niemowlaka…

      8 lutego 2022

      Wychowanie

      Obowiązki dziecka – czy wiesz, dlaczego są…

      6 lutego 2022

      Wychowanie

      O przyczynach zmęczenia – skąd bierze się…

      4 lutego 2022

      Wychowanie

      Gdy dziecko nie chce chodzić do szkoły…

      2 lutego 2022

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Co robić w czasie deszczu? Aktywności poza…

      14 czerwca 2022

      Kreatywna nauka

      Kreatywność: czym jest i jak ją pobudzić?

      19 maja 2022

      Kreatywna nauka

      Zasady przydatne w słowotwórstwie

      5 maja 2022

      Kreatywna nauka

      W czym pomaga FCE?

      26 kwietnia 2022

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      19 kwietnia 2022

      Kreatywna nauka

      Wielkanoc po angielsku – słówka i zwroty,…

      14 kwietnia 2022

      Kreatywna nauka

      Czy Easter Egg nawiązuje wyłącznie do Wielkanocy?

      5 kwietnia 2022

      Kreatywna nauka

      Poznaj najlepsze żarty po angielsku!

      1 kwietnia 2022

      Kreatywna nauka

      Słówka, które podniosą rangę każdego wypracowania

      31 marca 2022

      Kreatywna nauka

      Jak samodzielnie wykonać pomoce do nauki języka…

      21 marca 2022

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Zabawy na plaży – 10 pomysłów

      16 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      28 kwietnia 2022

      Ciekawe miejsca

      Parki narodowe w Polsce – czyli pomysł…

      14 lutego 2022

      Ciekawe miejsca

      Australia Day – wszystko, co warto wiedzieć…

      26 stycznia 2022

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      11 stycznia 2022

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      20 grudnia 2021

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      18 grudnia 2021

      Ciekawe miejsca

      Trasy rowerowe z dziećmi

      30 września 2021

      Ciekawe miejsca

      Atrakcje dla dzieci – Warszawa

      9 września 2021

      Ciekawe miejsca

      Wycieczki z dziećmi – pomysły na weekendowe…

      15 sierpnia 2021

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Early Stage

  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Mózg na wakacjach – co zrobić, by…

      23 czerwca 2022

      Wychowanie

      Co czytać z dziećmi w wakacje? Poznajcie…

      21 czerwca 2022

      Wychowanie

      Dzień ojca po angielsku

      20 czerwca 2022

      Wychowanie

      Język angielski dla przedszkolaków – czy to…

      9 czerwca 2022

      Wychowanie

      Zwroty grzecznościowe po angielsku – jak ich…

      28 marca 2022

      Wychowanie

      Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie w…

      25 lutego 2022

      Wychowanie

      Etapy w rozwoju dziecka – od niemowlaka…

      8 lutego 2022

      Wychowanie

      Obowiązki dziecka – czy wiesz, dlaczego są…

      6 lutego 2022

      Wychowanie

      O przyczynach zmęczenia – skąd bierze się…

      4 lutego 2022

      Wychowanie

      Gdy dziecko nie chce chodzić do szkoły…

      2 lutego 2022

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Co robić w czasie deszczu? Aktywności poza…

      14 czerwca 2022

      Kreatywna nauka

      Kreatywność: czym jest i jak ją pobudzić?

      19 maja 2022

      Kreatywna nauka

      Zasady przydatne w słowotwórstwie

      5 maja 2022

      Kreatywna nauka

      W czym pomaga FCE?

      26 kwietnia 2022

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      19 kwietnia 2022

      Kreatywna nauka

      Wielkanoc po angielsku – słówka i zwroty,…

      14 kwietnia 2022

      Kreatywna nauka

      Czy Easter Egg nawiązuje wyłącznie do Wielkanocy?

      5 kwietnia 2022

      Kreatywna nauka

      Poznaj najlepsze żarty po angielsku!

      1 kwietnia 2022

      Kreatywna nauka

      Słówka, które podniosą rangę każdego wypracowania

      31 marca 2022

      Kreatywna nauka

      Jak samodzielnie wykonać pomoce do nauki języka…

      21 marca 2022

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Zabawy na plaży – 10 pomysłów

      16 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      28 kwietnia 2022

      Ciekawe miejsca

      Parki narodowe w Polsce – czyli pomysł…

      14 lutego 2022

      Ciekawe miejsca

      Australia Day – wszystko, co warto wiedzieć…

      26 stycznia 2022

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      11 stycznia 2022

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      20 grudnia 2021

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      18 grudnia 2021

      Ciekawe miejsca

      Trasy rowerowe z dziećmi

      30 września 2021

      Ciekawe miejsca

      Atrakcje dla dzieci – Warszawa

      9 września 2021

      Ciekawe miejsca

      Wycieczki z dziećmi – pomysły na weekendowe…

      15 sierpnia 2021

  • O nas
  • Kontakt
Wychowanie

Jak wychować samodzielne dziecko? Kiedy i jak je wspierać?

11 maja 2021
jak wychować samodzielne dziecko?

Jednym z ważniejszych zadań rodzicielstwa jest wychowanie dzieci, które w przyszłości będą niezależnymi i samodzielnymi dorosłymi. By to osiągnąć, warto podejmować odpowiednie działania już dosyć wcześnie – oczywiście, adekwatnie do wieku i możliwości dziecka. Jak jednak mądrze podejść do tego tematu? Kiedy wspierać dziecko, a kiedy oczekiwać od niego samodzielności? 

 

Samodzielność szyta na miarę i potrzeby dziecka

 

W najwcześniejszej fazie rozwoju dziecko jest zupełnie zależne od rodziców – potrzebuje ich wsparcia, bliskości, zadbania o jego potrzeby fizyczne i psychiczne. Nie ma tu za bardzo przestrzeni na samodzielność. Czy jednak na pewno? Wyobraźmy sobie 10-miesięcznego szkraba, który siedzi na dywanie i próbuje wkładać klocki do sortera. Na początku zadanie wydaje się trudne i maluch się frustruje. Jego rodzic może zareagować na różne sposoby: 

 

  • może wziąć klocek z ręki dziecka i włożyć go za niego w odpowiedni otwór
  • może zostawić dziecko samo i poczekać, aż da radę wykonać zadanie, patrząc jednocześnie, czy frustracja nie osiąga zbyt dużego nasilenia
  • może usiąść obok i coś dziecku delikatnie podpowiedzieć, nie wyręczając go

 

W tym pierwszym scenariuszu dziecko jest pozbawione szansy na samodzielne działanie i zdobycie doświadczenia, że może sobie poradzić. Ten przykład pokazuje, że często to codzienne, z pozoru „błahe” sytuacje będą miały wpływ na budowanie samodzielności i poczucia kompetencji dziecka. I można być na nie uważnym już dosyć wcześnie. Kluczem będzie tu obserwowanie dziecka i dostosowywanie wymagań do jego możliwości. Z naciskiem na realne możliwości dziecka, a nie na to, co rodzic sobie na ich temat wyobraża („zrobi to niedokładnie”; „jest jeszcze za mały(-a)”, „za długo to trwa”, „i tak nie da rady”). Pracując w przedszkolach często widziałam sceny w szatni, podczas których dziecko stało, patrzyło przed siebie i było ubierane przez mamę czy tatę. 

 

Tymczasem, kilka godzin wcześniej, ten sam maluch ubierał się samodzielnie lub z niewielką pomocą nauczyciela, gdy cała grupa wychodziła na plac zabaw. Dzieci często dają znać, że coś chcą zrobić samodzielnie – np. wybrać ubranie do przedszkola, jeść łyżką, pomóc przy sprzątaniu. Warto wtedy za tym podążać; nawet jeśli oznacza to, że dana czynność potrwa trochę dłużej/ będzie wykonana z mniejszą dokładnością czy wybór nie zawsze spodoba się dorosłemu. 

 

Jeśli dziecko się czegoś uczy, oczywiste jest, że na początku nie będzie w tym biegłe i będzie potrzebowało więcej czasu. Nie ma tu drogi na skróty. Jeśli natomiast rodzic będzie ignorował sygnały dziecka o potrzebie samodzielności, istnieje spore ryzyko, że z czasem dziecko przestanie je wysyłać. Konsekwencją tego będzie poczucie bezradności, niechęć do podejmowania działań i niska samoocena.

 

Samodzielność trzeba ćwiczyć i to nie „od jutra”

 

Czasami rodzice wpadają w pułapkę myślenia o dziecku, że jest przecież takie „malutkie” (myśląc np. o 5-latku) i na samodzielność przyjdzie jeszcze czas. Wyobrażają sobie jakiś bliżej nieokreślony moment w przyszłości, kiedy ich pociecha będzie samodzielna. Np. przez całe przedszkole dziecko jest wyręczane w większości drobnych obowiązków typu sprzątanie zabawek, odkładanie naczyń czy ubieranie się, a gdy idzie do szkoły nagle oczekuje się od niego, że jest już „wystarczająco duże” i teraz powinno radzić sobie samo (co zresztą często jest też oczekiwaniem ze strony szkoły). 

 

Inny przykład: przez kilka lat rodzice nie wymagali od swojego dziecka samodzielnej nauki, odrabiając za nie lekcje, po czym na etapie np. VI klasy – ze zdziwieniem odkrywają – że dziecko kompletnie nie radzi sobie z samodzielnym organizowaniem nauki i dbaniem o obowiązki szkolne.  Podobnie może być właściwie z każdą umiejętnością typu dbanie o porządek czy zarządzanie kieszonkowym. Odnośnie tej ostatniej kwestii – sama byłam kiedyś świadkiem, jak pewni rodzice, którzy nigdy wcześniej nie dawali synowi kieszonkowego, wysłali go na pierwszy obóz. Z tej okazji syn dostał określoną kwotę na drobne przyjemności. Chłopak wydał wszystko już pierwszego dnia i następnego dzwonił do rodziców z prośbą o przesłanie dodatkowej kwoty. Jakie było ich zdziwienie, że syn kompletnie nie poradził sobie z tym zadaniem!

 

Jeśli chcesz wspierać dziecko w byciu samodzielnym i zaradnym, nie oczekuj, że ta umiejętność „sama się w dziecku wyrobi”. Albo, że zadzieje się to „z dnia na dzień”. Zachęcam bardziej do myślenia o tej kwestii, jak do nabywania jakiejkolwiek innej umiejętności, np. wprowadzania zdrowej diety czy ćwiczeń fizycznych. Warto zaczynać „małymi kroczkami”, systematycznie, konsekwentnie i nie odkładać tematu „na jutro”. 

 

Kiedy i jak wspierać dziecko? Czy zawsze ma być tylko samodzielne?

 

Ta kwestia bywa dla wielu rodziców kłopotliwa. Czasami, nawet pomiędzy partnerami, dochodzi na tym polu do sprzeczek. Klasycznym przykładem będzie sytuacja, w której mama mówi: „on jest na to jeszcze za mały”, a ojciec upiera się, że „da sobie radę”. Tu warto odwołać się do kwestii, o której już wspominałam, czyli do obserwacji dziecka i do tego, by z góry nie zakładać, że dana rzecz (jeśli jest adekwatna rozwojowo) na pewno mu się nie uda. A nawet jeśli tak będzie, to nie stanie się nic złego. W końcu na tym polega życie, że nie wszystko nam się udaje. 

 

W takich sytuacjach z pewnością nie należy mówić do dziecka: „a nie mówiłem(-łam)! Daj, zrobię to za ciebie!”. Warto po prostu docenić to, że dziecko podjęło próbę i zachęcić je do kolejnej. 

 

 

Jak mądrze wspierać dziecko w trudnych sytuacjach?

 

Poza zachęcaniem do podejmowania prób, warto wyrażać wiarę w to, że dziecko sobie poradzi. Jeśli dziecko potrzebuje pomocy, to nic nie stoi na przeszkodzie, by mu jej udzielić (ale go nie wyręczać i nie robić tego od razu, zanim ono choćby spróbuje zmierzyć się z danym wyzwaniem). Inną kwestią jest pozwalanie dziecku na popełnianie błędów i szukanie rozwiązań. 

 

Kiedy dziecku coś nie wychodzi, mierzy się z frustracją (jak zresztą każdy). Niektórzy rodzice chcą w takich sytuacjach od razu rozwiązać problem za dziecko, by oszczędzić mu tej niewygody. Jednak ona jest w pewnym sensie potrzebna:

 

  • po pierwsze dlatego, że jest wpisana w nasze życie i dobrze, jak dziecko się z nią oswaja,
  • po drugie dlatego, że to właśnie owa frustracja i niewygoda jest siłą napędową do szukania sposobów na wyjście z sytuacji.

 

Warto zatem nie biec zbyt szybko i natarczywie z rodzicielską odsieczą, co nie oznacza, żeby zupełnie zostawiać dziecko, gdy sytuacja je przerasta. Jeśli dziecko stoi przed jakimś wyzwaniem, ważne jest, żeby nie obarczać go własnymi niepokojami. Tym wyzwaniem np. dla 3-latka może być wspinaczka na drabinki. Jeśli usłyszy ono: „tam nie idź, bo spadniesz” z pewnością zachwieje to jego poczuciem kompetencji. Gdy dziecko idzie do szkoły, może usłyszeć od rodzica, że w szkole jest „masa nauki i żarty się skończyły”. Zamiast więc iść tam zmotywowane, będzie przestraszone. 

 

 

Warto pamiętać, że wychowanie to balansowanie pomiędzy wspieraniem, otaczaniem opieką, a uczeniem samodzielności i wzmacnianiem autonomii. Ten balans będzie zależał od wieku dziecka, jego możliwości i sytuacji; jednak nawet już u małych dzieci można (i należy) w niektórych obszarach wzmacniać ich samodzielność. Z nauką samodzielności jest jak z ćwiczeniami fizycznymi – wymaga czasu i praktyki. I choć z jednej strony dzieci „rwą” się do bycia samodzielnymi, to w niektórych sytuacjach niewłaściwa postawa rodzicielska może tę samodzielność blokować. Dlatego tak ważna jest świadomość dorosłych z otoczenia dziecka, jak wspierać ten obszar. Po to, by po latach móc z dumą i satysfakcją obserwować swoje w pełni samodzielne, zaradne i niezależne dorosłe już dzieci. 

 

Autorka: Justyna Kobyra, psycholog dziecięca
Zdjęcie: Yan Krukov | Pexels

 

Jak wychować samodzielne dziecko? Kiedy i jak je wspierać? was last modified: 11 maja, 2021 by admin
ile dawać dziecku wsparciajak wspierać dzieckojak wychować samodzielne dzieckorodzicrodzicielstworodzicielstwo bliskościwychowanie
0 comment
0
Facebook Twitter Google + Pinterest

Zobacz też

Maski depresji dziecięcej. Jak w porę dostrzec...

10 października 2021

Pomysły na prezenty świąteczne dla dzieci

3 grudnia 2020

Nerwica u dziecka – czym się objawia...

17 października 2021

„Zintegrowany mózg, zintegrowane dziecko”. Recenzja książki.

5 kwietnia 2019

Bajki animowane po angielsku dla dzieci

27 stycznia 2021

Język angielski dla przedszkolaków – czy to...

9 czerwca 2022

Książki dla najmłodszych „czytelników”

25 lutego 2020

Jak dbać o zdrowie psychiczne dziecka już...

13 stycznia 2020

Jak pomóc dziecku w nauce? Mnemotechniki, fiszki,...

23 marca 2021

Obowiązki domowe dziecka – dlaczego dzieci powinny...

19 czerwca 2021

Skomentuj Cofnij

O nas

Na co dzień prowadzimy szkołę angielskiego dla dzieci i młodzieży Early Stage. Na tym blogu chcemy się dzielić z Tobą swoim spojrzeniem na świat dzieci i rodziców. Przedstawiamy naszą wizję szczęśliwego rodzicielstwa. Pokażemy Ci metody na to, jak wykorzystywać naturalną kreatywność Twojego dziecka, do tego żeby uczyło się efektywnie i z radością. Bywamy w różnych fajnych miejscach – będziemy się z Tobą dzielić opiniami i sugerować, gdzie warto spędzić czas ze swoim maluchem. Zapraszamy – korzystaj z tych materiałów, komentuj, a jeśli Ci się spodoba lub przyda – daj serduszko!!

Kurs języka angielskiego

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru  przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255 adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail będzie przetwarzany jako dana osobowa, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”). Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Ma Pani/Pan prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Ma Pan/Pani również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany przez Panią/Pana sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.

ES EDUCATION. informuje również, że dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Facebook Inc. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych i Facebook Limited z siedzibą w Irlandii, jako procesora, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż w/w odbiorcy danych powołują się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych na w/w portalach znajdują się w dostępnych na ich stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych.

ES EDUCATION informuje również, że dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, jako procesora, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=pl-PL.

Najpopularniejsze wpisy

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

  • Angielski w domu — darmowe gry i zabawy językowe

  • Maski depresji dziecięcej. Jak w porę dostrzec depresję u dziecka i jak reagować?

  • Dziecko z dysleksją — jak pomóc mu w nauce?

  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Mózg na wakacjach – co zrobić, by…

      23 czerwca 2022

      Wychowanie

      Co czytać z dziećmi w wakacje? Poznajcie…

      21 czerwca 2022

      Wychowanie

      Dzień ojca po angielsku

      20 czerwca 2022

      Wychowanie

      Język angielski dla przedszkolaków – czy to…

      9 czerwca 2022

      Wychowanie

      Zwroty grzecznościowe po angielsku – jak ich…

      28 marca 2022

      Wychowanie

      Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie w…

      25 lutego 2022

      Wychowanie

      Etapy w rozwoju dziecka – od niemowlaka…

      8 lutego 2022

      Wychowanie

      Obowiązki dziecka – czy wiesz, dlaczego są…

      6 lutego 2022

      Wychowanie

      O przyczynach zmęczenia – skąd bierze się…

      4 lutego 2022

      Wychowanie

      Gdy dziecko nie chce chodzić do szkoły…

      2 lutego 2022

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Co robić w czasie deszczu? Aktywności poza…

      14 czerwca 2022

      Kreatywna nauka

      Kreatywność: czym jest i jak ją pobudzić?

      19 maja 2022

      Kreatywna nauka

      Zasady przydatne w słowotwórstwie

      5 maja 2022

      Kreatywna nauka

      W czym pomaga FCE?

      26 kwietnia 2022

      Kreatywna nauka

      6 wiosennych zabaw dla dzieci z angielskim…

      19 kwietnia 2022

      Kreatywna nauka

      Wielkanoc po angielsku – słówka i zwroty,…

      14 kwietnia 2022

      Kreatywna nauka

      Czy Easter Egg nawiązuje wyłącznie do Wielkanocy?

      5 kwietnia 2022

      Kreatywna nauka

      Poznaj najlepsze żarty po angielsku!

      1 kwietnia 2022

      Kreatywna nauka

      Słówka, które podniosą rangę każdego wypracowania

      31 marca 2022

      Kreatywna nauka

      Jak samodzielnie wykonać pomoce do nauki języka…

      21 marca 2022

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Zabawy na plaży – 10 pomysłów

      16 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      28 kwietnia 2022

      Ciekawe miejsca

      Parki narodowe w Polsce – czyli pomysł…

      14 lutego 2022

      Ciekawe miejsca

      Australia Day – wszystko, co warto wiedzieć…

      26 stycznia 2022

      Ciekawe miejsca

      Ferie zimowe – pomysły na zimowe aktywności…

      11 stycznia 2022

      Ciekawe miejsca

      Najciekawsze górskie trasy z dziećmi

      20 grudnia 2021

      Ciekawe miejsca

      Góry zimą z dzieckiem – co warto…

      18 grudnia 2021

      Ciekawe miejsca

      Trasy rowerowe z dziećmi

      30 września 2021

      Ciekawe miejsca

      Atrakcje dla dzieci – Warszawa

      9 września 2021

      Ciekawe miejsca

      Wycieczki z dziećmi – pomysły na weekendowe…

      15 sierpnia 2021

  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry