Kontynuując cykl o naszych 12 supermocach, pragniemy przedstawić Wam — współpracę. Czym są nasze supermoce? To elementy metody nauczania i kursów składających się na efektywną naukę angielskiego uczniów Early Stage. Dzisiaj zwrócimy szczególną uwagę na supermoc współdziałania. Dlaczego współpraca wzmacnia efektywności nauki? Dlaczego uczenie się z kimś lub w grupie, jest bardziej skuteczne niż samodzielne? Na te i wiele więcej pytań odpowiemy w dzisiejszym wpisie.
Supermoc współpracy
Abyśmy mogli w pełni zrozumieć znaczenie współdziałania, zacznijmy od cytatu z książki Joachima Bauera, który bardzo mocno akcentuje kwestie empatii, relacji i współpracy w swojej książce „Co z tą szkołą”. Cytat dotyczy powstawania motywacji wewnętrznej z punktu widzenia neurobiologii:
„Przed zaledwie kilkoma laty neurobiolodzy odkryli w mózgu obszary odpowiedzialne za wolę życia, wewnętrzną energię, motywację i zadowolenie wynikające z własnych dokonań. (…) Wyodrębnienie układu motywacji (lub nagrody) udało się dzięki odkryciu trzech wyzwalanych przez tę część mózgu neuroprzekaźników. (…) Trzecim elementem jest oksytocyna, wyjątkowo interesująca substancja odpowiedzialna za odczuwanie silnej więzi z konkretnym człowiekiem i gotowość do szczególnych poświęceń dla tej osoby. (…) Najważniejsze pytanie brzmi zatem, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby system nagrody zaserwował ów koktajl naszemu organizmowi? Odpowiedzi dostarczają najnowsze wyniki badań neurobiologicznych: dla poprawnego funkcjonowania systemu motywacji decydujące znaczenia mają zainteresowanie własnym otoczeniem oraz uznanie i szacunek okazywane nam przez innych. (…) Jest sprawą oczywistą, że źródłem poczucia akceptacji i uznania – podstawowych warunków wewnętrznej motywacji – są stabilne relacje.”
Po przeczytaniu nasuwa się jeden wniosek – współpraca jest warunkiem koniecznym wytworzenia motywacji do nauki. Dodatkowych argumentów przemawiających za ćwiczeniem współpracy dokłada Wojciech Glac, profesor neurobiologii Uniwersytetu Gdańskiego w swoim krótkim, a zarazem bardzo informacyjnym nagraniu: „Jak się uczyć … z mózgiem”
Bez zbędnego wyszczególnienia nazw neuroprzekaźników czy części mózgu, które aktywizowane są w procesie zapamiętywania, wystarczy wymienić, że uczenie się z kimś:
- redukuje poziom stresu i lęku
- wzmacnia poczucie pewności i wiary we własne możliwości, które stanowią kluczową motywację dla mózgu
- zwiększa poczucie wewnętrznej motywacji
- naturalnie wytwarza przyjemne emocje — kluczowe dla pamięci
- zwiększa satysfakcję z dotychczasowej nauki, napędzając mózg do dalszej nauki
Nie ma możliwości, aby pozostać niewrażliwym na tak mocne argumenty! No dobrze, zatem jesteśmy już przekonani do współpracy na lekcjach angielskiego. A jak właściwie robimy to w Early Stage?
Lekcje w Early Stage — współpraca na zajęciach
Otóż w Early Stage od początku wprowadzamy różnorodne aktywności — elementy pracy własnej przeplatamy z ćwiczeniami w parach i większych grupach.
Dzięki częstej pracy zespołowej nasi uczniowie mają dużo możliwości do aktywnego używania i utrwalania języka angielskiego.
Angażujemy wszystkie dzieci i zachęcamy je do interakcji między sobą na przykład poprzez gry i zabawy.
Poza typowymi zadaniami komunikacyjnymi w parach i grupach, takimi, jak: odpowiadanie na pytania, poszukiwanie informacji czy tzw. small talk, uczniowie włączani są też często w odgrywanie scenek czy opowiadanie wspólnych historii, dzięki czemu silnie łączymy współpracę z emocjami i wyobraźnią.
Tworzymy przestrzeń do wzajemnego wspierania się, inspirowania i celebrowania małych sukcesów. Uczymy nastawienia na relacje, a nie na wygraną czy rywalizację. W poniższej grze, w jednym z naszych autorskich podręczników — nowatorskiej serii Challenge Accepted, wygrany zaprasza drugiego gracza na herbatkę.
Wprowadzamy elementy współpracy nastawionej na wzajemne docenianie i szacunek. W ten sposób zwiększamy motywację do nauki i pozytywnie wpływamy na poczucie własnej wartości uczniów. Uwielbiamy niesztampowe aktywności w parach, jak na przykład poniższe gramatyczne kółko i krzyżyk albo gra ‘Dwie prawdy i jeden fałsz’, w której jedna osoba opowiada 2 prawdziwe i 1 nieprawdziwą rzecz na zadany przez nauczyciela/nauczycielkę temat, podczas gdy zadaniem drugiej jest zgadnięcie fałszywej informacji.
Jak współpraca wpływa na uczniów
Nasi uczniowie odkrywają indywidualne talenty i uczą się wykorzystywania ich dla dobra grupy i wspólnych projektów. Współpraca bardzo popłaca w projektach plastyczno-językowych, które nie tylko konsolidują wiedzę, ale również uczą współodpowiedzialności, równego podziału pracy czy kreatywności.
Natomiast najmłodsi uczniowie uwielbiają wspólne śpiewanie, choreografie do piosenek językowych czy rytmiczne powtórki materiału.
Jak pewnie widzicie, element współpracy jest na naszych zajęciach zarówno środkiem, jak i celem. Wychodzimy z założenia, że to właśnie współpraca jest umiejętnością niezbędną naszym pociechom w przyszłości, szczególnie w obszarze dobrostanu społeczno-emocjonalnego.
Nie pozostaje zatem życzyć niczego innego, niż dobrej współpracy!
Artykuł napisała:
Metodyczka Beata Wysocka