Skuteczne i szybkie opanowywanie nowych treści, a także regularne powtórki, mają kluczowe znaczenie dla nauki języka. Z pomocą pamięci przychodzą mnemotechniki, czyli sposoby poprawiania pamięci, które mają za zadanie ułatwienie zapamiętywania i przypominania sobie przyswojonej wiedzy, w dowolnie wybranym momencie. I choć nie są to żadne czary, to ich właściwe wykorzystanie ma w sobie coś z magii, ponieważ w prosty sposób, niczym za dotknięciem magicznej różdżki, pozwalają zwiększyć efektywność nauki. W tym wpisie wprowadzimy Cię w niezwykle skuteczną technikę mnemoniczną – mind mapping, czyli mapowanie myśli, którą możesz zaproponować dziecku na przykład podczas domowych powtórek.
Mapowanie myśli, czyli jak przenieść naukę języka angielskiego na wyższy poziom?
Mind mapping to technika o niezwykle uniwersalnym wachlarzu zastosowań. Doskonale sprawdzi się przy zapamiętywaniu dowolnych treści, a nawet sporządzaniu notatek z lekcji. Szczególną uwagę warto zwrócić na jej przydatność podczas nauki języka angielskiego. W języku bowiem łatwo można znaleźć sieć powiązań i skojarzeń, która w formie „zmapowanej” stworzy mapę myśli, czyli ich graficzne odzwierciedlenie.
Technika ta może być wykorzystywana zarówno podczas uczenia się dużych zakresów tematycznych (na przykład angielskich czasów), jak i w wersji mini, stanowić wsparcie podczas nauki słówek, idiomów czy kolokacji. Pokażemy Ci, jak taką mapę myśli przygotować (zarówno w wersji pełnej, jak i mini), dlaczego warto zachęcić dziecko do mapowania myśli oraz jak włączyć mapy myśli do domowych powtórek.
Korzyści płynące z wykorzystania map myśli w nauce języka angielskiego
Technika mapowania myśli łączy w sobie wiele zalet:
-
- systematyzuje wiedzę – pozwala zgromadzić i uporządkować informacje, a także przeanalizować relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi elementami.Ludzki mózg lubi zapamiętywać tak przedstawione fakty, a samo układanie elementów wiedzy pozwala także lepiej zrozumieć to, czego trzeba się nauczyć. Z takiej dobrze zorganizowanej struktury informacji, niczym z oznaczonych przegródek w szufladzie, łatwiej wyciągnąć to, co jest nam potrzebne.
-
- umożliwia budowanie skojarzeń – dzięki temu nauka przebiega płynniej, zapamiętujemy więcej i na dłużej.Badania przeprowadzone w University of London na grupie studentów, dowodzą, że skojarzenia wytworzone podczas nauki z mapami myśli, pozwalają na zwiększenie trwale zapamiętanych informacji aż o 10%.
-
- daje możliwość kreatywnego podejścia do przedstawianego na mapie myśli zagadnienia – połączenie wyobraźni, kolorów czy małych ilustracji i piktogramów umożliwia bardziej efektywną naukę.Nuda nie sprzyja zapamiętywaniu – a wręcz odwrotnie! Możliwość wykorzystania elementów plastycznych i ulubionych kredek oraz kolorowych pisaków, może być dla dziecka zachętą do spędzenia dodatkowych chwil z językiem angielskim.
Jak przygotować mapę myśli?
Warto zaproponować swojemu dziecku samodzielne wykonanie mapy myśli. Dzięki temu będzie mogło zawrzeć w niej niezbędne elementy, oczywiste dla niego skojarzenia i przykłady, a sam proces opracowywania stanowić będzie dodatkową okazję do powtórki. Może kolor żółty łatwiej skojarzy, gdy narysuje obok żółte yeti? Yellow yeti? Why not! Dla niektórych dzieci, już samo przygotowanie mapy myśli, wystarcza, by dobrze zapamiętać sporą część zawartych w niej elementów, a ponadto takie kreatywne spędzenie czasu to sama przyjemność. 😊
Spójrz na poniższy przykład mapy myśli, opracowanej dla ułatwienia zapamiętania kluczowych informacji dotyczących czasu Past Simple. Na jego podstawie opowiemy, co warto na takiej mapie umieścić.
-
- Centralny element mapy myśli, to jej temat. Na naszej przykładowej mapie jest nim czas Past Simple. Ponieważ jest to czas przeszły, dla łatwiejszego zapamiętania umieściliśmy obok nazwy także obrazek przedstawiający dinozaura (kojarzy nam się z przeszłością 😊). Dzięki temu już na pierwszy rzut oka buduje się skojarzenie: Past Simple – czas przeszły.
-
- Od głównego elementu promieniście odchodzą kolejne gałęzie mapy myśli. My umieściliśmy na nich cztery główne elementy:
— use – czyli do czego wykorzystujemy ten czas,
— form – czyli sposób tworzenia zdań,
— to be – odmianę czasownika być w czasie przeszłym (warto nauczyć się jej na pamięć),
— adverbs of time – przysłówki czasu, które wskazują, kiedy dana czynność miała miejsce, typowe dla czasu Past Simple.
W swoich mapach myśli możecie takich głównych gałęzi umieścić mniej lub więcej – nie ma ściśle określonej reguły, poza tym, że od bardziej ogólnych elementów, przechodzimy w kolejnych poziomach do szczegółów:
-
- Dalsze gałęzie dodawaliśmy w taki sposób, by logicznie ułożyć treść. Do niektórych elementów dodaliśmy przykłady i ilustracje.
-
- Mapy myśli, możecie też dowolnie kolorować, obwieść niektóre wyrażenia kolorem lub dorysować dodatkowe połączenia – to ogromnie przyjemna część pracy. 😊
Mini mapa myśli przyda się podczas uczenia się i powtórek słówek czy idiomów. Może przyjąć na przykład formę fiszki, czyli niedużego kartonika. Na jednej stronie można umieścić wyrażenie po polsku, a na odwrocie – mini mapę myśli, w której znajdzie się na przykład odmiana słówka, jego formy czasu przeszłego lub typowe kolokacje, to znaczy często używane zestawienia z innymi słówkami.
Nasza przykładowa mini mapa myśli dotyczy czasownika być, który zobrazowaliśmy kojarzącą nam się pszczółką – po angielsku bee, czyli pszczoła, czyta się podobnie jak be, czyli właśnie być 😊
Czytaj też: Gimnastyka mózgu – jak pobudzić mózg do nauki?
Domowe powtórki z języka angielskiego? Z mapami myśli to proste!
Nauka z mapami myśli to proces, który rozpoczyna się na etapie planowania jej graficznego układu i treści. Gotowe dzieło nie musi jednak trafić do szuflady! Wręcz przeciwnie – zachęcamy do przeglądania swoich map myśli, a jeszcze lepiej – eksponowania w widocznym miejscu. Taka mapa może na przykład zawisnąć nad biurkiem dziecka, dzięki czemu będzie ono mogło często na nią spoglądać i utrwalać sobie jej treść. Mapę myśli można również wykorzystywać w formacie quizzowym. Zasłaniamy większą część mapy i stopniowo przechodzimy przez kolejne elementy, próbując sobie przypomnieć treść umieszczoną na poszczególnych gałęziach. Wystarczy odkryć hasło – klucz, by spróbować sobie przypomnieć to, co umieściliśmy w tej części mapy.
Mini mapy myśli, w formacie fiszek, można natomiast wpleść pomiędzy własne fiszki lub traktować jako osobny zestaw. Tak samo jak kartoniki wykorzystywane do nauki słówek w metodzie karteczkowej, mini mapki są bardzo poręczne i zmieszczą się w każdym plecaczku lub kieszeni kurtki. Dzięki takiej kompaktowej formie mogą towarzyszyć dziecku gdziekolwiek pójdziecie. Fiszki ze słówkami, i te z mapami myśli, to świetny sposób na pożyteczne spędzenie czasu, na przykład podczas podróży samochodem.
Mamy nadzieję, że mapowanie myśli już na stałe zagości podczas nauki i powtórek Twojego dziecka. A może Twój maluch już z nich korzysta? Koniecznie podzielcie się z nami swoimi dziełami!
Więcej sposobów na utrwalanie materiału znajdziecie w naszym artykule o nauce angielskiego w domu.
Zdjęcie: cottonbro | Pexels