Blog Szkoły Early Stage
  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Jak wychować dwujęzyczne dziecko?

      7 listopada 2023

      Wychowanie

      Śmierć i żałoba oczami dziecka – podcast…

      26 października 2023

      Wychowanie

      Budujmy mosty, a nie mury. O relacji…

      12 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Wychowanie

      Dziecko, by dobrze się rozwijać, powinno spędzać…

      22 września 2023

      Wychowanie

      Nasze dzieci będą pracować w zawodach, których…

      14 września 2023

      Wychowanie

      Wrześniowy dzwonek za pasem — jak przygotować…

      29 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Jak wybrać szkołę językową dla swojego dziecka?

      24 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      [E-BOOK do pobrania] Jak zaplanować edukację językową…

      17 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Mózg na wakacjach – co zrobić, by…

      3 sierpnia 2023

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Dodatkowy angielski, dlaczego warto dodać go do…

      21 listopada 2023

      Kreatywna nauka

      Szkoła językowa czy korepetycje – co wybrać…

      14 listopada 2023

      Kreatywna nauka

      Early Stage wczoraj i dziś – wywiad…

      5 września 2023

      Kreatywna nauka

      [E-BOOK do pobrania] Jak zaplanować edukację językową…

      17 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Język angielski dla pierwszoklasisty – wszystko, co…

      10 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku przełamać barierę językową?

      27 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Kurs języka angielskiego dla dzieci w wieku…

      16 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      12 supermocy – krytyczne myślenie

      10 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Jak sprawić, by dziecko polubiło naukę angielskiego?

      9 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      12 maja 2023

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzania zimą w…

      1 lutego 2023

      Ciekawe miejsca

      Zimowe atrakcje dla dzieci z językiem angielskim

      4 stycznia 2023

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku czas wolny latem?

      12 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zrobić, żeby dziecko nie nudziło się…

      5 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zwiedzić w Wielkiej Brytanii podczas wakacji?

      28 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Zabawy na plaży – 10 pomysłów

      16 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Najpiękniejsze ogrody pałacowe w Polsce – Łazienki,…

      3 maja 2022

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      28 kwietnia 2022

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Early Stage

  • Wychowanie
    • Wychowanie

      Jak wychować dwujęzyczne dziecko?

      7 listopada 2023

      Wychowanie

      Śmierć i żałoba oczami dziecka – podcast…

      26 października 2023

      Wychowanie

      Budujmy mosty, a nie mury. O relacji…

      12 października 2023

      Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Wychowanie

      Dziecko, by dobrze się rozwijać, powinno spędzać…

      22 września 2023

      Wychowanie

      Nasze dzieci będą pracować w zawodach, których…

      14 września 2023

      Wychowanie

      Wrześniowy dzwonek za pasem — jak przygotować…

      29 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Jak wybrać szkołę językową dla swojego dziecka?

      24 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      [E-BOOK do pobrania] Jak zaplanować edukację językową…

      17 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Mózg na wakacjach – co zrobić, by…

      3 sierpnia 2023

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Dodatkowy angielski, dlaczego warto dodać go do…

      21 listopada 2023

      Kreatywna nauka

      Szkoła językowa czy korepetycje – co wybrać…

      14 listopada 2023

      Kreatywna nauka

      Early Stage wczoraj i dziś – wywiad…

      5 września 2023

      Kreatywna nauka

      [E-BOOK do pobrania] Jak zaplanować edukację językową…

      17 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Język angielski dla pierwszoklasisty – wszystko, co…

      10 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku przełamać barierę językową?

      27 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Kurs języka angielskiego dla dzieci w wieku…

      16 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      12 supermocy – krytyczne myślenie

      10 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Jak sprawić, by dziecko polubiło naukę angielskiego?

      9 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      12 maja 2023

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzania zimą w…

      1 lutego 2023

      Ciekawe miejsca

      Zimowe atrakcje dla dzieci z językiem angielskim

      4 stycznia 2023

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku czas wolny latem?

      12 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zrobić, żeby dziecko nie nudziło się…

      5 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zwiedzić w Wielkiej Brytanii podczas wakacji?

      28 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Zabawy na plaży – 10 pomysłów

      16 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Najpiękniejsze ogrody pałacowe w Polsce – Łazienki,…

      3 maja 2022

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      28 kwietnia 2022

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Kreatywna nauka

Dlaczego IQ już dawno odeszło do lamusa?

2 sierpnia 2022
testy IQ

Na stronie https://oficjalny-test-iq.com/ pod zdjęciem uśmiechniętej Madonny przeczytamy: „Mając IQ szacowany na 140 Madonna plasuje się w tej samej randze co Hillary Clinton: czy można więc wywnioskować, że Madonna sprawdziłaby się w polityce?”.

 

Pewnie bardzo byście chcieli sprawdzić, jak Wy plasujecie się na skali IQ i czy Wasz iloraz inteligencji jest wyższy niż Madonny☺ Proszę bardzo – oto kilka przykładowych pytań z powyższej strony internetowej.

 

Pytanie1/30: Który wyraz nie pasuje do reszty (pod względem znaczenia)?

    • Układać
    • Dusić
    • Gotować na wolnym ogniu
    • Przyrumienić

 

Pytanie 7/30: Której kostki domina brakuje?

test IQ

 

Pytanie 10/30: Który rysunek stanowi kolejny element w serii?

testy IQ

 

Pytanie 13/30: Piekarz to mąka, a murarz to? 

    • Cement
    • Dźwig
    • Kielnia
    • Taczka

Jak Wam poszło? Potrzebujecie odpowiedzi? ☺ A Wasze dzieci? 

 

Dla mnie dużo ciekawsze będzie odpowiedzieć sobie na te pytania:

– jakich dziedzin dotyczą pytania w teście IQ? Kompetencji językowych, logicznego myślenia, ogólnej wiedzy, pamięci, kompetencji społecznych, umiejętności uczenia się, elastyczności emocjonalnej, empatii?

 

– na czym opiera się test? Czego się dowiemy po otrzymaniu wyniku? Czy wynik testu przekłada się na życiowy sukces, daje wskazówki do dalszej pracy, daje konstruktywną informację zwrotną?

 

– jak formułowane są pytania? Jakiego rodzaju są to pytania – otwarte, zamknięte, jednokrotnego czy wielokrotnego wyboru?

 

– co trzeba umieć, aby test wykonać? Czy wyobrażasz sobie, że ktoś genialny w jakiejś dziedzinie nie będzie potrafił wykonać sporych części testu? Czy to oznacza, że nie jest inteligentny?

 

Odpowiedzi na te pytania uświadamiają mi, że zupełnie nie rozumiem, co w tym teście mierzymy i w jakim celu. Pytania dotyczą głównie logicznych zagadek i werbalnych umiejętności. Uczeń szkoły podstawowej będzie w stanie pewnie część z nich wykonać lepiej niż dorosły, który na co dzień nie rozwiązuje krzyżówek czy łamigłówek. Pytania są wyłącznie zamknięte, nie dają możliwości kreatywnego rozwiązania. Po otrzymaniu wyniku dostajemy wyłącznie liczbę, którą możemy jedynie porównać do “osiągnięć” innych osób. Właściwie sama definicja inteligencji jest już niemożliwa do stworzenia, a co dopiero sprawdzenie jej ilorazu. W takim razie, po co od wielu lat tego typu testy stosujemy?

 

Gdyby odpowiedź brzmiała: „Mierzymy, choć nie wiemy dokładnie po co, ale wiedza ta na pewno nie jest szkodliwa”, nie zaprzątałabym Wam głowy. Niestety, jak w przypadku wielu mitów psychoedukacyjnych np. o stylach uczenia się, także i ten mit ma negatywne skutki. 

Czy warto mierzyć inteligencję i jakie są skutki testów IQ? 

Po pierwsze, szufladkowanie „lepsi” – „gorsi”. Niestety kilka cyferek może mieć i często ma skutek taki, że uważamy tych, którzy mają niższe wyniki za gorszych od nas, mniej utalentowanych czy gorzej radzących sobie w życiu. Uczniowie raz określeni jako mało inteligentni mają dużo mniejsze szanse rozwoju niż pozostali. Udowadnia to Joshua Aronson w badaniu, którego wyniki wskazują na to, że osiągnięcia akademickie studentów przekonanych o możliwości rozwoju inteligencji są znacznie wyższe niż tych, którzy uważają, że inteligencja jest cechą stałą i zależną wyłącznie od genów.  

 

Po drugie, ponieważ nie da się stworzyć testów mierzących to samo w ten sam sposób odpowiednio dla każdej kultury, część społeczeństw będzie w nich wypadała liczbowo gorzej niż pozostałe. Od tego tylko krok do traktowania mniejszości narodowych jako „gorsze”. Myślicie, że to nie dotyczy tak w miarę jednolitego kulturowo kraju jak Polska? Przeczytajcie, co na ten temat pisze Tomasz Garstka w książce „Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu”: „W Polsce nie myśli się, że Romowie mogą inaczej pojmować inteligencję, a w Stanach Zjednoczonych dopiero od niedawna dostrzega się, że inaczej rozumieją ją ‘rdzenni Amerykanie’ (…) Drugi problem to kariera edukacyjna i zawodowa w społeczeństwie, które wyraźnie ceni i promuje pewne rodzaje talentów i umiejętności”. Sam zarzut tendencyjności testów został odrzucony, jednak sami przyznajcie – łatwiej korzystać z takich danych, jeśli ma się inklinacje ku dyskryminacji.  

 

Po trzecie, a dla mnie osobiście najważniejsze, tego typu testy kładą ogromny nacisk na to, co jest jedynie wycinkiem złożoności wiedzy i umiejętności człowieka. Testy IQ mierzą głównie kompetencje logiczno-werbalne, co może sprawić, że ulegniemy „złudzeniu, że o uczniu w szkole albo o własnym dziecku (i jego przyszłości zawodowej i osobistej) wszystko powie wynik uzyskany w teście inteligencji lub osiągnięcia szkolne” (T. Garstka). 

 

Co decyduje o sukcesach zawodowych i osobistych?

W kwestii talent versus ciężka praca, już dawno wygrała samodyscyplina i odpowiednio włożony wysiłek. O szczęściu, powodzeniu, sukcesach zawodowych czy osobistych decydują również i to w ogromnym stopniu kompetencje społeczno-emocjonalne. Co ważne, niezależnie od tego, na ile poziom inteligencji emocjonalno-społecznej przewiduje sukcesy akademickie czy zawodowe, rozumienie emocji swoich i innych ludzi, zdolność współodczuwania czy samodyscyplina znacznie podwyższają jakość życia – zapewniają nam większą satysfakcję, spokój czy szeroko rozumiane szczęście. 

 

Postaw na kompetencje społeczno-emocjonalne

Niezależnie od tego, czy się ze mną zgadzacie czy nie, proponuję Wam spojrzeć na kompetencje społeczne z większą dozą sympatii. Podlegają one rozwojowi tak samo jak inteligencja logiczna i mają kilka składników, na które mamy wpływ i które możemy naszych pociechach zaszczepiać. Poniżej przedstawiam kilka przydatnych umiejętności społeczno-emocjonalnych wraz ze wskazówkami, jak je rozwijać – korzystajcie śmiało!

 

    • świadomość własnego stanu emocjonalnego – pytaj dziecko, jak się czuje podrzucając mu słowa do wyboru albo np. porównania do pogody czy postaci ze znanych Wam bajek, proś o określenie, jak silne jest to uczucie np. poprzez określenie na skali od 1 do 10. Im szerszy zasób słownika emocjonalnego, tym więcej zrozumienia dla swoich stanów i bardziej efektywna współpraca z innymi. Jeśli potrzebujesz zgłębić ten temat, polecam fascynującą popularnonaukową książkę Lisy Barrett „Jak powstają emocje”, a szczególnie rozdział 7 –  „Emocje jako rzeczywistość społeczna”;
    • rozpoznawanie stanów emocjonalnych innych ludzi oraz empatia – możesz zadać pytanie o to, co mogą czuć ludzie w danych sytuacjach, dlaczego, jak mogą sobie z tym poradzić, odgrywanie scenek, kiedy wydarza się coś silnie nacechowanego emocjonalnie;
    • radzenie sobie z emocjami – świadomość tego, co mi służy, kiedy czuję silne emocje, poszukiwanie nowych sposobów radzenia sobie z różnymi emocjami np. sport, głębokie oddechy, taniec, rozmowa z kolegą lub koleżanką, układanie puzzli, wypłakanie się itd.;
    • akceptacja uczuć – bez potrzeby tłumienia ich, zaprzeczania im czy ucieczki od nich; pozwól dziecku czuć jak się czuje, okazuj zrozumienie, nie zaprzeczaj uczuciom, nie przyspieszaj mówiąc np. ‘no już nie płacz’ albo ‘dziewczynki się nie złoszczą’, zauważaj, że uczucia przychodzą i odchodzą;
    • dbanie o higienę psychiczną – sen, ruch, odżywianie, przerwy w nauce, czas na odpoczynek, kontakty społeczne. 

 

Mam nadzieję, że choć trochę przekonałam Was do kompetencji społeczno-emocjonalnych, a szczególnie odwiodłam od trzymania się kurczowo mierzenia inteligencji za pomocą testów IQ. Życzę Wam szerokich horyzontów myślowych i wielu inspiracji w relacji z dziećmi! 🙂

 

Autorka: Beata Wysocka, metodyczka główna Early Stage

Zdjęcie: Andrea Piacquadio | Pexels

 

Dlaczego IQ już dawno odeszło do lamusa? was last modified: 10 sierpnia, 2022 by Martyna Czubaj
iloraz inteligencjikompetencje społeczno-emocjonalnepoziom IQtesty IQ
0 komentarzy 539 odsłon
0
Facebook Twitter Google + Pinterest

Zobacz też

Słówka, które podniosą rangę każdego wypracowania

31 marca 2022

Emocje w procesie uczenia się: Jak emocje...

6 maja 2021

Certyfikat z języka angielskiego dla dzieci

22 lutego 2021

J. K. Rowling i fenomen Harry’ego Pottera

10 maja 2021

Mity na temat nauki języka angielskiego

19 lutego 2021

Dlaczego warto oglądać seriale i bajki po...

26 lutego 2023

Nauka angielskiego dla dzieci – inwestycja, która...

28 stycznia 2020

W czym pomaga FCE?

26 kwietnia 2022

Zabawa angielskim — nie ograniczaj się!

18 października 2018

Brytyjskie legendy dla dzieci

13 stycznia 2021

Skomentuj Cofnij

O nas

Na co dzień prowadzimy szkołę angielskiego dla dzieci i młodzieży Early Stage. Na tym blogu chcemy się dzielić z Tobą swoim spojrzeniem na świat dzieci i rodziców. Przedstawiamy naszą wizję szczęśliwego rodzicielstwa. Pokażemy Ci metody na to, jak wykorzystywać naturalną kreatywność Twojego dziecka, do tego żeby uczyło się efektywnie i z radością. Bywamy w różnych fajnych miejscach – będziemy się z Tobą dzielić opiniami i sugerować, gdzie warto spędzić czas ze swoim maluchem. Zapraszamy – korzystaj z tych materiałów, komentuj, a jeśli Ci się spodoba lub przyda – daj serduszko!!

Kurs języka angielskiego

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru  przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255 adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail będzie przetwarzany jako dana osobowa, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”). Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Ma Pani/Pan prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Ma Pan/Pani również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany przez Panią/Pana sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.

ES EDUCATION. informuje również, że dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Facebook Inc. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych i Facebook Limited z siedzibą w Irlandii, jako procesora, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż w/w odbiorcy danych powołują się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych na w/w portalach znajdują się w dostępnych na ich stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych.

ES EDUCATION informuje również, że dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, jako procesora, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=pl-PL.

Najpopularniejsze wpisy

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku – skąd wzięły się ich nazwy?

  • Past Simple w pigułce – zastosowania i przykłady

  • Present Simple w pigułce – zastosowania i przykłady

  • Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry