Blog Szkoły Early Stage
  • Wychowanie
    • Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Wychowanie

      Dziecko, by dobrze się rozwijać, powinno spędzać…

      22 września 2023

      Wychowanie

      Nasze dzieci będą pracować w zawodach, których…

      14 września 2023

      Wychowanie

      Wrześniowy dzwonek za pasem — jak przygotować…

      29 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Jak wybrać szkołę językową dla swojego dziecka?

      24 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      [E-BOOK do pobrania] Jak zaplanować edukację językową…

      17 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Mózg na wakacjach – co zrobić, by…

      3 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Jak rozmawiać z nastolatkiem? 5 kroków do…

      5 czerwca 2023

      Wychowanie

      Rywalizacja między rodzeństwem – jak sobie z…

      10 kwietnia 2023

      Wychowanie

      Moje dziecko chce być YouTube’rem, co dalej?

      13 lutego 2023

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Early Stage wczoraj i dziś – wywiad…

      5 września 2023

      Kreatywna nauka

      [E-BOOK do pobrania] Jak zaplanować edukację językową…

      17 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Język angielski dla pierwszoklasisty – wszystko, co…

      10 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku przełamać barierę językową?

      27 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Kurs języka angielskiego dla dzieci w wieku…

      16 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      12 supermocy – krytyczne myślenie

      10 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Jak sprawić, by dziecko polubiło naukę angielskiego?

      9 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      12 maja 2023

      Kreatywna nauka

      Jak wygląda angielski dla dzieci i młodzieży…

      20 kwietnia 2023

      Kreatywna nauka

      12 supermocy – komunikacja

      15 marca 2023

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzania zimą w…

      1 lutego 2023

      Ciekawe miejsca

      Zimowe atrakcje dla dzieci z językiem angielskim

      4 stycznia 2023

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku czas wolny latem?

      12 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zrobić, żeby dziecko nie nudziło się…

      5 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zwiedzić w Wielkiej Brytanii podczas wakacji?

      28 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Zabawy na plaży – 10 pomysłów

      16 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Najpiękniejsze ogrody pałacowe w Polsce – Łazienki,…

      3 maja 2022

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      28 kwietnia 2022

  • O nas
  • Kontakt

Blog Szkoły Early Stage

  • Wychowanie
    • Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Wychowanie

      Dziecko, by dobrze się rozwijać, powinno spędzać…

      22 września 2023

      Wychowanie

      Nasze dzieci będą pracować w zawodach, których…

      14 września 2023

      Wychowanie

      Wrześniowy dzwonek za pasem — jak przygotować…

      29 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Jak wybrać szkołę językową dla swojego dziecka?

      24 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      [E-BOOK do pobrania] Jak zaplanować edukację językową…

      17 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Mózg na wakacjach – co zrobić, by…

      3 sierpnia 2023

      Wychowanie

      Jak rozmawiać z nastolatkiem? 5 kroków do…

      5 czerwca 2023

      Wychowanie

      Rywalizacja między rodzeństwem – jak sobie z…

      10 kwietnia 2023

      Wychowanie

      Moje dziecko chce być YouTube’rem, co dalej?

      13 lutego 2023

  • Kreatywna nauka
    • Kreatywna nauka

      Early Stage wczoraj i dziś – wywiad…

      5 września 2023

      Kreatywna nauka

      [E-BOOK do pobrania] Jak zaplanować edukację językową…

      17 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Język angielski dla pierwszoklasisty – wszystko, co…

      10 sierpnia 2023

      Kreatywna nauka

      Jak pomóc dziecku przełamać barierę językową?

      27 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Kurs języka angielskiego dla dzieci w wieku…

      16 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      12 supermocy – krytyczne myślenie

      10 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Jak sprawić, by dziecko polubiło naukę angielskiego?

      9 lipca 2023

      Kreatywna nauka

      Dlaczego warto myśleć o dodatkowym angielskim przed…

      12 maja 2023

      Kreatywna nauka

      Jak wygląda angielski dla dzieci i młodzieży…

      20 kwietnia 2023

      Kreatywna nauka

      12 supermocy – komunikacja

      15 marca 2023

  • Ciekawe miejsca
    • Ciekawe miejsca

      Jesienny spacer z dzieckiem – 5 wskazówek…

      28 września 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzenia w Anglii

      2 maja 2023

      Ciekawe miejsca

      Top 5 miejsc do zwiedzania zimą w…

      1 lutego 2023

      Ciekawe miejsca

      Zimowe atrakcje dla dzieci z językiem angielskim

      4 stycznia 2023

      Ciekawe miejsca

      Jak zorganizować dziecku czas wolny latem?

      12 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zrobić, żeby dziecko nie nudziło się…

      5 lipca 2022

      Ciekawe miejsca

      Co zwiedzić w Wielkiej Brytanii podczas wakacji?

      28 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Zabawy na plaży – 10 pomysłów

      16 czerwca 2022

      Ciekawe miejsca

      Najpiękniejsze ogrody pałacowe w Polsce – Łazienki,…

      3 maja 2022

      Ciekawe miejsca

      Majówka z dziećmi – ciekawe pomysły na…

      28 kwietnia 2022

  • O nas
  • Kontakt
Wróć do earlystage.pl
Wychowanie

Żeby chciało się chcieć? Kilka słów o (dziecięcej) motywacji

8 października 2018
motywacja

„Jak zmotywować dziecko do nauki?” – takie pytanie często pada z ust rodziców i nauczycieli dzieci w wieku szkolnym. Po wpisaniu go do popularnej wyszukiwarki internetowej, wyświetla się ponad 100 tysięcy rekordów. Pod tym pytaniem często ukrywa się obawa o to, że jeśli dorosły CZEGOŚ nie zrobi, to dziecko NIC nie będzie robiło (w sensie: nic pożytecznego) – nie będzie chciało nauczyć się niczego nowego, zdobyć jakiejś umiejętności czy doskonalić się w jakimś obszarze. Tak jakby dzieci z natury były leniwe i jedynie czekały na zachęty ze strony dorosłego, a w przeciwnym razie nie były zdolne do żadnego wysiłku…

 

Przenieśmy się teraz kilka lat wstecz, na plac zabaw wypełniony dziećmi w wieku przedszkolnym. Gdy się im przyjrzymy, odkryjemy pewną intrygującą rzecz – dzieci te cały czas się uczą! Poprzez zabawę odkrywają coraz to nowe reguły rządzące światem, poznają zasady obowiązujące w grupie, doskonalą swoją sprawność ruchową, koordynację, orientację w przestrzeni. Czy trzeba je do tego motywować? Obiecywać nagrody, straszyć karami?

Przychodzimy na świat zmotywowani do rozwoju i nauki. Jesteśmy wewnętrznie wyposażeni w coś, co można nazwać potrzebą rozwoju. Nie musimy dostawać nagród, żebyśmy chcieli wykonywać rzeczy, które są dla nas ważne (co więcej, nagrody mogą nas do tego skutecznie zniechęcić, ale o tym w dalszej części tekstu). Ze smutkiem zauważam, że czasami już 7 czy 8- latki, czyli dzieci na początku szkolnej drogi, są zniechęcone, sprawiają wrażenie, że im się „nie chce” uczyć, rozwijać. A przecież to te same dzieci, które kilka lat wcześniej z ogromnym zapałem uczyły się chodzić, poznawały otaczający świat…

Myślę więc, że warto zadać sobie pytanie nie o to, jak zmotywować dzieci do rozwoju, ale o to jak nie niszczyć ich wewnętrznej motywacji, jak ją wspierać, jak podsycać ogień, który każde dziecko ma w sobie.

 

 

10 złotych za piątkę z matmy?

 

Czy zdarzyło Ci się w ten sposób motywować dziecko? Chciałeś/aś je do czegoś zachęcić (np. przygotowania się do sprawdzianu z matematyki), więc zaproponowałeś/aś jakąś nagrodę – kilka ekstra złotych do kieszonkowego, lody, dodatkową godzinkę przed telewizorem. Domyślam się, że na tamten moment taka strategia mogła okazać się skuteczna; czy jednak sprawiła, że teraz Twoja pociecha chętniej uczy się matematyki? Prawdopodobnie nie… Dlaczego?

Już w latach 70. XX – wieku grupa amerykańskich naukowców przeprowadziła bardzo ciekawe badania, które dowiodły, że motywatory zewnętrzne (takie jak np. dodatkowe pieniądze) nie tylko na dłuższą metę nie zwiększają motywacji do działania, ale ją wręcz osłabiają! Badacze przez kilka dni obserwowali grupę przedszkolaków i wytypowali wśród nich te dzieci, które swój wolny czas, przeznaczony na swobodną zabawę, poświęcały rysowaniu. Następnie zaprojektowali eksperyment, by sprawdzić, jaki wpływ będzie miało nagradzanie tych dzieci za działalność, którą podejmowały z własnej woli i która sprawiała im radość. Dzieci zostały podzielone na trzy grupy. Pierwsza grupa składała się z dzieci „oczekujących nagrody” – przedszkolakom pokazano dyplom „dobrego zawodnika” – ozdobiony niebieską wstążką, z wypisanym imieniem dziecka i zapytano, czy chcą rysować, by tę nagrodę dostać. Druga grupa to dzieci „nieoczekujące nagrody”. Naukowcy po prostu zapytali je, czy chcą rysować. Jeśli dziecko podejmowało się rysowania, po wykonaniu swojej pracy plastycznej otrzymywało dyplom „dobrego zawodnika”. Trzecią była grupa „bez nagrody”. Badacze zapytali te dzieci, czy chcą coś narysować, ale ani nie obiecywali im dyplomu na początku, ani nie dawali im go na końcu. Po dwóch tygodniach od eksperymentu, podczas czasu na zabawę swobodną, nauczycielki rozłożyły na stolikach przybory do rysowania, a badacze z ukrycia obserwowali dzieci. Co się okazało? Dzieci, które wcześniej były w grupie „nieoczekującej nagrody” oraz te z grupy „bez nagrody” rysowały równie dużo i z taką samą przyjemnością jak przed eksperymentem. Natomiast dzieci z pierwszej grupy – te, które dostawały dyplom za rysowanie – były dużo mniej zainteresowane i spędziły dużo mniej czasu na rysowaniu.

Warto zauważyć, że to nie same nagrody tłumiły zainteresowanie dzieci rysowaniem – u dzieci z grupy „nieoczekującej nagrody” motywacja wewnętrzna nie zmalała i po dwóch tygodniach od eksperymentu rysowały one równie dużo i chętnie co przed nim. Tym, co miało negatywny wpływ na motywację wewnętrzną były nagrody warunkowe („jeśli zrobisz X, dostaniesz ode mnie Y”) – one odbierają dzieciom autonomię, a co za tym idzie, ucieka gdzieś przyjemność płynąca z działania – w końcu nie robię już czegoś, bo tego chcę; robię to, bo ktoś mi coś za to da. Na dłuższą metę odbiera to energię do działania i satysfakcję.

 

 

Jeśli nie dodatkowe kieszonkowe to co?

 

Tak jak wspomniałam – przychodzimy na świat zmotywowani do rozwoju i nauki. Mamy w sobie motywację wewnętrzną, która jest siłą napędową do działania, poznawania, eksperymentowania, uczenia się. Co wspiera ten rodzaj motywacji? Daniel Pink w książce „Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację” wymienia trzy aspekty, które składają się na motywację wewnętrzną.

 

Autonomia. Czyli dawanie możliwości dokonywania wyborów, przestrzeni na działanie zgodnie z własnym pomysłem, nienarzucanie sztywnych ram, rozwiązań i sposobów ich osiągania. Przeciwieństwem autonomii jest kontrola. Ta pierwsza prowadzi do zaangażowania, druga – do podporządkowania. Potrzeba autonomii jest ważną siłą napędową rozwoju, niezbędnym składnikiem motywacji wewnętrznej, warto więc dawać dziecku dużo sposobności, by mogła być zaspakajana. Twoja pociecha właśnie zaczyna uczyć się języka obcego albo gry na nowym instrumencie? Widzisz, jaką przyjemność jej to sprawia? Daj synowi czy córce swobodę w nauce; w miarę możliwości pozwól zdecydować, kiedy i jak będzie ćwiczył. Czy chodzi zatem, aby zupełnie „odpuścić” i zostawić dziecko samo sobie? Wręcz przeciwnie. Stwarzanie dziecku przestrzeni na wybór sposobu działania czy podejmowanie decyzji nie jest równoznaczne z brakiem zainteresowania. Pamiętaj, że Twoje dziecko potrzebuje rodzica, który okaże zaciekawienie jego aktywnością, będzie dostępny i wspierający.

 

Mistrzostwo. To pragnienie, by być coraz lepszym w czymś, co ma znaczenie. Żeby dziecko mogło doskonalić swoje umiejętności, zadania, które przed nim stoją nie mogą być ani za łatwe, ani za trudne. Kiedy dane wyzwanie przekracza jego możliwości, może ono reagować niepokojem lub wycofaniem. Jeśli zadanie jest zbyt proste, efektem jest nuda. Jeśli chcesz zaangażować w coś swoje dziecko, sprawdź, czy zadanie jakie masz dla niego, nie przekracza umiejętności Twojej pociechy lub nie jest za łatwe. Gdy Twoje dziecko zainteresuje się jakimś tematem, zachęcaj do mistrzostwa, pozwalając mu spędzać nad nim tyle czasu, ile tylko chce i potrzebuje. Niech drąży temat, eksperymentuje, ćwiczy. Okaż ciekawość i wyrozumiałość dla dziecięcej pasji; nie traktuj jej z politowaniem, nie umniejszaj jej wartości.

 

Cel, czyli odpowiedź na pytanie „po co?” coś robimy. Jak pisze Pink we wspomnianej przez mnie książce: „(…) Od momentu, gdy człowiek po raz pierwszy wpatrywał się w niebo, rozmyślał nad swoim miejscem we wszechświecie i próbował zrobić coś, co uczyni świat lepszym i co przetrwa dłużej niż on sam, byliśmy poszukiwaczami celu”. O ile łatwiej jest się w coś zaangażować, jeśli wiemy, czemu to ma służyć i jak nasze działanie przełoży się na szerszą całość. Dzieci nie różnią się w tym od dorosłych. Chcesz, by Twoja pociecha się w coś włączyła? Poza tym, że dasz jej autonomię i zadanie, które będzie rozwijające, wyjaśnij jaki jest sens tego, o co prosisz. Nie tylko zwiększysz tym motywację wewnętrzną dziecka, ale pokażesz mu, że Twoja rola nie ogranicza się jedynie do „wydawania poleceń”, że traktujesz dziecko z szacunkiem, po partnersku.

 

Check – lista. Jak wspierać motywację wewnętrzną dziecka?

 

1. Rezygnując lub mocno ograniczając motywowanie zewnętrzne (pochwały, nagrody, kary), które osłabia motywację wewnętrzną dziecka.

 

2. Zwracając uwagę na trzy składniki motywacji wewnętrznej – zastanawiając się, ile dziecko ma autonomii w działaniu; czy zadania, jakie przed nim stoją są ciekawe (z perspektywy dziecka), adekwatne do jego możliwości i pozwalają na doskonalenie się w czymś; czy dziecko wie, jaki jest ich sens i cel.

 

3. Ucząc się rozpoznawania potrzeb swojego dziecka, nazywając je, wspierając dziecko w ich zaspokajaniu. Dążenie do zaspokojenia ważnych potrzeb to olej napędowy motywacji wewnętrznej.

 

4. Dając dziecku sposobność do eksperymentowania, odkrywania, podążania za własną ciekawością.

 

5. Zapewniając dziecku poczucie bezpieczeństwa, bliskości, relacji. Można powiedzieć, że jest to baza do rozwoju; do tego, by dziecko miało przestrzeń na uczenie się.

 

6. Inspirując. Dzieci uczą się poprzez naśladowanie. Nie ma dla nich nic lepszego niż przykład idący ze strony rodzica. Jeśli jesteś osobą, która dba o własny rozwój i kieruje się w życiu motywacją wewnętrzną, Twoje dziecko w naturalny sposób będzie się od Ciebie tego uczyło.

 

 

Autorka: Justyna Kobyra, psycholog dziecięcy

Żeby chciało się chcieć? Kilka słów o (dziecięcej) motywacji was last modified: 26 lutego, 2021 by admin
motywacjamotywacja wewnętrznawychowanie
0 komentarzy 264 odsłony
1
Facebook Twitter Google + Pinterest

Zobacz też

Obowiązki dziecka – czy wiesz, dlaczego są...

6 lutego 2022

Wady postawy u dzieci – czy można...

4 września 2021

Czy kontakt z multimediami szkodzi dzieciom?

15 stycznia 2018

Książki dla dzieci na długie, zimowe wieczory

13 grudnia 2019

Naturalne sposoby na wzmocnienie odporności zimą

6 stycznia 2022

Cykl o rozwoju. Przedszkolak.

31 stycznia 2019

Dzień matki po angielsku

17 maja 2022

Angielski dla malucha – co czytać dziecku...

1 grudnia 2020

Konflikty w rodzeństwie

26 lutego 2018

Wartościowe bajki dla dwulatka

1 października 2021

Skomentuj Cofnij

O nas

Na co dzień prowadzimy szkołę angielskiego dla dzieci i młodzieży Early Stage. Na tym blogu chcemy się dzielić z Tobą swoim spojrzeniem na świat dzieci i rodziców. Przedstawiamy naszą wizję szczęśliwego rodzicielstwa. Pokażemy Ci metody na to, jak wykorzystywać naturalną kreatywność Twojego dziecka, do tego żeby uczyło się efektywnie i z radością. Bywamy w różnych fajnych miejscach – będziemy się z Tobą dzielić opiniami i sugerować, gdzie warto spędzić czas ze swoim maluchem. Zapraszamy – korzystaj z tych materiałów, komentuj, a jeśli Ci się spodoba lub przyda – daj serduszko!!

Kurs języka angielskiego

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Early Stage - zapisz się do newslettera!

Administratorem danych osobowych jest ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa, wpisana do rejestru  przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla miasta st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000883647, ul. Pl. Wilsona 4/15, 01-626 Warszawa, NIP: 5252852107, REGON: 388226255 adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl („ES EDUCATION”).

Adres e-mail będzie przetwarzany jako dana osobowa, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – „RODO”). Dane osobowe będą też przetwarzane, bo jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez ES EDUCATION Bochińska i Wspólnicy Spółka Komandytowa w związku z ustaleniem, dochodzeniem lub obroną ewentualnych roszczeń (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Dane osobowe przechowywane są do czasu odwołania zgody bądź też do zakończenia przesyłania przez ES EDUCATION informacji marketingowych. Zgoda na ich przetwarzanie może zostać wycofana w każdym momencie poprzez zaznaczenie rezygnacji w otrzymanej wiadomości e-mail z informacją marketingową przy czym nie wpłynie to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed wycofaniem zgody (z uwzględnieniem okresów przedawnienia).

Ma Pani/Pan prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia („prawo do bycia zapomnianym”) lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych do innego administratora oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Ma Pan/Pani również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (gdy przetwarzanie oparte jest na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO). Realizacja tych praw, poza wniesieniem skargi do organu nadzorczego, może odbywać się poprzez wskazanie swoich żądań i przesłanie ich na adres e-mail: d.osobowe@earlystage.pl lub w inny wybrany przez Panią/Pana sposób.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, nie wynika z przepisów, ale ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości otrzymania informacji marketingowych od ES EDUCATION. Na podstawie danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.

ES EDUCATION. informuje również, że dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Facebook Inc. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych i Facebook Limited z siedzibą w Irlandii, jako procesora, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż w/w odbiorcy danych powołują się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych na w/w portalach znajdują się w dostępnych na ich stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych.

ES EDUCATION informuje również, że dane osobowe przetwarzane są przy pomocy usług Google LLC, jako procesora, a tym samym dochodzi do przekazywania tych danych do państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. do Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przekazanie takie jest możliwe, gdyż podmiot Google LLC powołuje się w swoich politykach prywatności lub innych zasadach dotyczących ochrony danych osobowych na standardowe klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję Europejską. Informacje o zasadach dotyczących przetwarzania danych osobowych przez Google LLC znajdują się w dostępnych na jego stronach www dokumentach związanych z ochroną danych osobowych: https://policies.google.com/privacy?hl=pl-PL.

Najpopularniejsze wpisy

  • Daty po angielsku – jak je prawidłowo zapisywać i odczytywać?

  • Dni tygodnia po angielsku – skąd wzięły się ich nazwy?

  • Present Simple w pigułce – zastosowania i przykłady

  • Past Simple w pigułce – zastosowania i przykłady

  • Jak sobie radzić ze złością wobec dziecka?

  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Wychowanie
  • Kreatywna nauka
  • Ciekawe miejsca
  • O nas
  • Kontakt

Powrót do góry